Meer doen met lezen

“Maandag begon de week met een frisse start. Samen met een grote groep vrijwilligers volgde ik die dag de zeer leerzame workshop ‘Meer doen met lezen’. Deze workshop bood ons de kans onze vaardigheden bij het lesgeven over de Nederlandse taal nog weer verder te verdiepen. Aan bod kwam het onderdeel ‘lezen’ voor onze cursisten. Op heel prettige wijze werd ons een flink aantal handwijzingen gegeven over hoe je nu eigenlijk het beste omgaat met cursisten die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen maar die wel stukken tekst moeten lezen.

De focus is op begrijpelijk lezen. Dus niet stukjes tekst in de klas lezen en dan voorlezen, nee de teksten moeten goed kunnen worden ingevoeld en begrepen. Ik spreek nu even uit mijn persoonlijke ervaring en wil graag stellen dat ik heel erg veel heb geleerd. Dingen die ik nu al doe zal ik na deze workshop voortaan toch anders en zeker ook beter doen. Het lesgeven is voor mij relatief nieuw want ik doe het pas anderhalf jaar. Overigens met heel veel plezier. En dat plezier wordt nog vergroot door de ondersteuning die ik vanuit Taal aan Zee krijg, in dit geval door cursussen te kunnen volgen om telkens beter te worden in de methodiek.

Het voert te ver om hier de gehele workshop nog eens te beschrijven. Ik wil graag enkele dingen uitlichten die mij toch echt op een nieuw spoor hebben gezet. Het riedeltje ‘voor-door-koor’ vond ik prachtig: van zomaar een tekst laten voorlezen leert men nauwelijks beter lezen. Het voordoen, gezamenlijk nadoen en dan pas meer individueel de tekst proberen te begrijpen is zo natuurlijk, maar ik moest het wel weer even extra horen. Bij het vragen om een tekst te bespreken, na het te hebben gelezen, is het zeker ook handig om eerst de voorkennis te activeren; de reeds bestaande kennis als het ware op te halen uit de archieven van de hersenen voordat men een harde tekst die wordt voorgelegd kan gaan lezen en begrijpen. Serieuze spelletjes maken van het leerproces een gezellige bezigheid. Een voorbeeld is het spelletje ‘Taboe’. Wil je weten wat het is (en dit is gericht aan de vrijwilligers) kom dan naar de volgende workshop van Sandy Posthumus Meyjes en Ellis Delken, auteurs van het NT2 cahier ‘Meer doen met lezen’. Die workshop komt er vast en zeker want ik hoorde de mensen van Taal aan Zee er al over spreken.”

Docent Marius
Voorjaar 2024