Uitnodiging scholingsochtend en meedenkmiddag vrijwilligers Taal aan Zee

Uitnodiging scholingsochtend en meedenkmiddag voor vrijwilligers van Taal aan Zee

Maandag 29 oktober 2018

Taal aan Zee, Brouwersgracht 50, Den Haag.

 

Programma

9.30   inloop met koffie, thee en wat lekkers

9.45   start workshops

12.45   lunch

13.45   meedenkmiddag

15.30   napraten met een hapje en een drankje

 

Beste vrijwilliger,

Wij nodigen je graag uit voor onze “eigen” scholingsochtend en meedenkmiddag op maandag 29 oktober, speciaal voor alle Taal aan Zee-vrijwilligers.

We hebben een mooi programma samengesteld, waarbij we erop vertrouwen dat er ook voor jou interessante en leerzame workshops bij zitten. Alle informatie over de workshops staat onder dit bericht.

Na de workshops is er om 12.45 uur een lunch, gevolgd door een meedenkmiddag waarin we jou uitnodigen om mee te denken over het beleid van Taal aan Zee voor de komende jaren. We presenteren de eerste contouren van het meerjarenbeleidsplan en zijn benieuwd naar jouw ideeën. Als je je voor deze middag opgeeft krijg je van tevoren informatie hierover toegestuurd.

We sluiten om 15.30 uur de dag af met een hapje en een drankje.

Aanmelden

We hebben al een aanmeldformulier voor je opgesteld, dat je online kunt invullen. We vinden het fijn als je je voorkeur voor workshops aangeeft van eerste keuze tot derde keuze.

Graag vóór woensdag 17 oktober je aanmelden via de volgende linkJe kunt je aanmelding ook inleveren bij Eric, Eva, Inge of Peter (docentenkamer) of Annabelle (kamer 114).

Je ontvangt later nog een bevestigingsmail met de indeling van de workshops.

We zien je graag op 29 oktober bij Taal aan Zee!

Hartelijke groet, namens het team van Taal aan Zee,

Annabelle Lock

 

 

 

 

 

  1. “Interculturele communicatie” door Abderrahim Kajouane van PEP Den Haag

Wil je effectief leren communiceren met mensen van verschillende culturen en je interculturele competenties verder ontwikkelen? Dan is deze workshop interessant!

Het is een interactieve workshop. De trainer behandelt diverse theoretische inzichten en modellen en wisselt dat steeds af met praktijkoefeningen. Verhelderende casussen maken verschillen, overeenkomsten en eigen denkkaders inzichtelijk. Daarnaast worden praktische tips en adviezen gegeven.

  1. “Omgaan met vluchtelingen” door Monica Rosmolen van Arq Academy

Vluchtelingen afkomstig uit oorlogsgebieden hebben vaak ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt. In veel gevallen hebben zij huis en haard, familie en vrienden werk of school moeten achterlaten. Deze ervaringen kunnen psychische klachten veroorzaken. Tegelijkertijd zijn vluchtelingen veerkrachtig. Vrijwilligers vervullen vaak een belangrijke rol in het creëren van een vertrouwd klimaat, het verstrekken van informatie en het bieden van emotionele ondersteuning voor vluchtelingen. Het hervinden van een veilige plek en het aangaan van nieuwe relaties maakt vluchtelingen veerkrachtiger. In deze workshop vormen methodieken die de veerkracht van vluchtelingen kunnen vergroten een belangrijk thema. Tijdens deze workshop bespreken we:

  • achtergrond en omstandigheden van vluchtelingen;
  • wat je wel en niet bespreekt in de klas;
  • versterken van veerkracht? Do‘s en don‘ts;
  • signaleren van psychische klachten (PTSS);
  • grenzen bewaken

Vervolgens wordt aan de hand van situaties uit de praktijk ingegaan op bovenstaande thema’s. Dit is een interactieve workshop.

Bij aanmelding voor deze workshop kun je specifieke vragen doorgeven, zodat de trainer dat mee kan nemen in de workshop. Je kunt deze vragen noteren op het aanmeldformulier bij “Overige opmerkingen”.

  1. “Workshop lesopbouw” door Annabelle Lock en Peter van Gils van Taal aan Zee

Een workshop lesopbouw? Ik werk toch met een lesboek? Als ik dat volg, gaat dat toch vanzelf goed? Helaas, het gaat niet altijd goed en in elk geval nooit vanzelf. Misschien vind je dit een teleurstellend antwoord, maar gelukkig is er ook goed nieuws.
Er bestaan twee universele en eenvoudige modellen, het VUT- en ABCD-model, waarmee je verzekerd bent van een goede lesopbouw. En goed wil zeggen: de stof aanbieden in geschikte werkvormen en die werkvormen aanbieden op het juiste moment, zodat het leerrendement optimaal is.

In de workshop leer je stap voor stap hoe je met deze twee modellen kunt werken. Of het nu gaat om een hoofdstuk, een les of een kleine oefening. Het is een zeer praktische workshop waarin voor theorie geen plaats is.

Ben je beginnend docent of taalcoach? Dan bieden deze modellen een stevig kader waar je veel plezier van zult hebben.
Ben je een ervaren docent of taalcoach en wil je de lesstof uit de methode verdiepen en verrijken met aanvullend materiaal? Dan bieden deze twee modellen je een eenvoudige, maar goede didactische leidraad.

De workshop is bedoeld voor vrijwilligers die aan een groep of individueel lesgeven. Er zal tijdens de workshop in groepen gewerkt worden aansluitend bij jouw werkwijze of lesmateriaal.

4. “Taal in de praktijk” door Annemarie Koenhen van Taal aan Zee

Nederlands kunnen én durven spreken buiten school maakt een onmisbaar onderdeel uit van het taalverwervingsproces. Maar hoe maak je een goede brug tussen datgene wat je in de les behandelt en de dagelijkse leefwereld van je deelnemer(s)? Hoe bereid je samen met je taalmaatje een activiteit voor? Hoe zorg je voor een didactisch verantwoorde oefening buiten het klaslokaal? In deze workshop staat taal leren in praktijksituaties centraal.

Aan de hand van het VUT-model, voorbeeldopdrachten, tips van collega-taalvrijwilligers en het materiaal Taal in de Praktijk maak je in de workshop kennis met verschillende handvatten om voor je deelnemer(s) buitenschools leren laagdrempelig en leuk te maken.

Deze workshop is er voor alle vrijwilligers van Taal aan Zee. Vooral voor taalmaatjes, taalcoaches in de wijk en docenten spreekvaardigheid is de training interessant.

5. “Effectief leren in een 1 op 1 taalles” door Udo Ras van U.R.coaching

  • Hoe leren mensen?
  • Wat hebben mensen nodig om optimaal te kunnen leren?
  • Hoe kun je als taalcoach gebruik maken van deze kennis en hierdoor optimaal aansluiten bij en invloed uitoefenen op het leerproces van cursisten?

In de training ‘Effectief leren’ gebruik ik gegevens uit breinonderzoek dat de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden op het gebied van hoe het brein informatie verwerkt en opslaat. Aan deze informatie koppel ik tal van praktische tips hoe taalcoaches gebruik kunnen maken van deze kennis.

Deze workshop is bestemd voor taalcoaches die thuisles geven en die vanuit een actieve, nieuwsgierige en open houding kennis willen nemen van een, voor hen misschien geheel andere, manier van omgaan met cursisten en die zich bereid verklaren hiermee te willen experimenteren.